Kurs GMDSS,  Porady

Testy GMDSS

Hej,

Ostatnio padło pytanie dotyczące, co powinniśmy testować pośród urządzeń GMDSS na statku. Odpowiedz jest generalnie prosta. To, czego wymaga od nas GMDSS Manual oraz GMDSS Logbook, który posiada instrukcję jak prawidłowo wypełniać notes. Znajduje się on zazwyczaj na pierwszych stronach i tam głównie powinniśmy kierować swoje kroki. Jednak nie wszyscy mają GMDSS Logbook przy sobie, więc pozwoliłem sobie napisać o tym, co powinno być testowane codziennie, każdego tygodni, raz miesięcznie oraz raz do roku. Z oczywistych względów nie opiszę jak to powinno być zrobione, bo to określa każde urządzenie z osobna w swoim manualu.

Każdy radio operator (oficer wachtowy) powinien przed rozpoczęciem podróży statku upewnić się czy urządzenia radiowe działają prawidłowo oraz czy wszystkie wymagane publikacje znajdują się na statku.

Szczegółowe instrukcje dotyczące wykonywania testów urządzeń znajdziesz w konkretnym manualu.

  1. Testy dzienne:
  • Test MF/HF z podstawką DSC bez wykonywania radiacji (tak zwany self-test)
  • Test VHF bez wykonywania radiacji (tak zwany self-test)
  • Upewnić się, iż Inmarsat-EGC działa prawidłowo i otrzymujesz wiadomości
  • Test baterii w celu określenia stanu ich naładowania, czyli sprawdzamy napięcie np. 25.1V z 25.7V możliwych technicznie dla danej baterii (oczywiście wartości mogą być różne dla waszych baterii)
  • Sprawdzić wszystkie drukarki czy działają prawidłowo i jest zapewniona odpowiednia ilość papieru
  1. Testy tygodniowe (tylko, kiedy statek jest na morzu, a nie w porcie):
  • Test DSC MF/HF wykonany za pomocą komunikacji ze stacją lądową i tylko wyłącznie ze stacją lądową. Jeżeli nie było możliwości wykonania takiego testu podczas podróży w czasie dłuższym niż tydzień to należy to zrobić przy pierwszej nadarzającej się okazji dla MF DSC i VHF DSC.
  • Test VHF DSC wykonany za pomocą połączenia DSC test call pomiędzy własnymi urządzeniami VHF oraz test dzienny self-test.
  • Należy napisać również zbiór wszystkich komunikatów DISTRESS MF/HF, które były poza naszym zasięgiem. (Np. Weekly MF/HF Distress summary: 15 messages)
  1. Testy miesięczne:
  • Inmarsat-C Performance Test
  • 3x radia VHF awaryjne powinny być przetestowane na kanale innym niż 16. Najlepiej 6 i 13. Sprawdzić czy są zapasowe baterie i są one nieużywane.
  • Radiopława EPIRB, przetestować jej działanie, (jeżeli instrukcja mówi o tym by ją testować, zdarza się tak iż instrukcja mówi by tego nie robić z uwagi na rozładowywanie baterii. Jest ona sprawdzana raz do roku przez serwis) i sprawdzić jej zamocowanie (hydrostatic release unit) oraz datę ważności i zawarte informacje nt. statku (MMSI, nazwa statku, port macierzysty)
  • Radar transponder SART lub AIS SART powinien być przetestowany, jeżeli tak wskazuje jego instrukcja oraz system jego zamontowania. Należy pamiętać, iż transponder znajdujący się w life-raft powinien być testowany tylko podczas corocznego serwisu.
  • Odbiornik wiadomości NAVTEX powinien przetestowany za pomocą funkcji self-test dla kanałów 490 MHz i 518Mhz.
  • Stan naładowania baterii oraz sposób ich montażu oraz przewodów łączących baterie z urządzeniami.
  • Należy sprawdzić stan anten i połączeń antenowych, stan izolacji. Powinniśmy je też wyczyścić z brudu i soli. Przed operacją należy wyłączyć urządzenia, a anteny odpowiednio zaizolować.
  1. Coroczna inspekcja GMDSS i Radio Survey

Zależnie od posiadanych certyfikatów Radio Survey sprawdzi wszystkie urządzenia (LRIT, SSAS również) włącznie z zapasowymi bateriami do awaryjnego VHF, których właśnie, dlatego nie testujemy samodzielnie.

Raz w roku, kiedy statek nie jest w podróży, na kotwicy, dryfuje powinien całkowicie rozładować baterie, a następnie je naładować by ocenić ich stan. Wykonuje się to poprzez rozłączenie ich ładowania i normalne użytkowanie urządzeń. Nazywa się to testem corocznym baterii.

  1. Dodatkowe informacje, które powinny być zawarte w GMDSS Logbook
  • Oczywiście wszystkie komunikaty DISTRESS,
  • Zmiany czasu,
  • Przygotowanie statku na wyjście w morze oraz po wejściu do portu (VHF low power, MF/HF off, AIS low power),
  • Familiaryzacja nowych członków załogi, którzy mają być operatorami GMDSS,
  • Inne ważne informacje, które mogą wam przyjść do głowy.
  • Komunikacji EGC/Navtex nie trzeba prowadzić, jeśli, prowadzimy ją w zewnętrznym folderze.

No i to wszystko, jeżeli coś pominąłem to proszę poprawcie mnie w komentarzu.


Na koniec zapraszam Cię do subskrybowania blogu Marynarz Świata poprzez mój newsletter (widoczny na dole po lewej stronie). Po zapisaniu się będziesz nie tylko na bieżąco ze wszystkimi artykułami na moim blogu ale i również otrzymasz dodatkowy dostęp do wielu ekskluzywnych materiałów, niedostępnych dla innych użytkowników.

Nie zapomnij również polubić, skomentować oraz udostępnić ten artykuł w Twoich mediach społecznościowych. Marynarz Świata jest aktywny na poniższych serwisach:

Jeżeli chcesz skontaktować się ze mną, to możesz to zrobić poprzez:

  • Wiadomości na Facebook, Twitter
  • Zakładkę Kontakt
Możesz również dołączyć do naszej ekskluzywnej grupy na Facebook, gdzie dzielimy się wiedzą, poznajemy nawzajem i pomagamy.

Doceniasz moją pracę? Wpłać donacją na mój blog aby utrzymać jego wysoki poziom? [wpedon id=914]


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *