Oficer na stanowisku,  Wszystko o Gazach

Wstęp do kursu “Praktyczny Poradnik Oficera na statkach zbiornikowych”

Cześć,

Witajcie w pierwszej części dłuższej serii kursu dotyczącego planowania, zarządzania oraz operacji związanych z przewozem ładunków płynnych LPG oraz LNG.

Na początku chciałbym przedstawić wam strukturę tego kursu i wyjaśnić jak będzie wyglądała jego przyszła publikacja. Planuję publikować po jednym artykule w każdym tygodniu. Niestety zaplanowanie i przygotowanie materiału zajmuje trochę więcej czasu niż sądziłem, a moja regularna praca jej większą część w planie mojego dnia.

Kurs podzielę na przynajmniej 12 części (chociaż już teraz widzę że będzie tego więcej ale wstępnie ustaliłem ich ilość na 12). Każdy artykuł będzie zawierał nowe słownictwo lub definicję, którą będą na bieżąco uaktualniał. Będzie się ona znajdowała w oddzielnym poście, jednak w treści artykułu po najechaniu kursorem na daną definicję wyświetli się jej wytłumaczenie. Jeżeli w po przeczytaniu artykułu jakiś element będzie niejasny i waszym zdaniem wymagał głębszego wyjaśnienia to napiszcie o tym w komentarzu. Każdy artykuł będzie oznaczony konkretnym numerem edycji, Jeżeli coś się zmieni wewnątrz tekstu (np. w sytuacji kiedy wymagane będzie dodatkowe wytłumaczenie) wówczas zostanie nadana nowa edycja/wersja dokumentu wraz ze zmianami oraz informacją w komentarzu.

Kurs będzie prowadzony wg. wymogów STCW 95 (Regulacja V/1) [Kurs modelowy 1.05] czyli pierwsza część kursu to będzie „Familiarization” czyli zapoznanie się z podstawową terminologią, siłami natury, rodzajem statków, urządzeń i tym podobne czyli dla osób, które nigdy nie miały styczności z tematyką statków transportujących gazy. Jej druga część natomiast będzie już na poziomie zaawansowanym i poruszę w niej operacje zarządzania ładunkiem oraz jego planowaniem czy przygotowywaniem.

Kurs ten nie będzie wymyślaniem koła od nowa, znaczna część jej treści jest powszechnie znana, jak prawa termodynamiki, czy zasada działania sprężarek. Na kursie poznasz nie tylko zagadnienia teoretyczne ale i zasady działania jak również praktyczne wytłumaczenie tematyki na podstawie doświadczeń własnych. Na koniec kursu podam listę linków referencyjnych oraz bibliografię skąd czerpałem większość zdobytej wiedzy przez lata pracy na gazowcach.

Na początek chciałem wam przedstawić historię i rozwój pierwszych gazowców, które służyły do przewozu różnego typu ładunków gazów LPG i LNG (będą to dwa oddzielne wpisy z uwagi na dużą ilość materiału, który wykorzystałem podczas produkcji tekstu). Następnie zapoznamy się z teorią która jest niezwykle ważna w całym procesie i bez niej ciężko jest przejść do bardziej zaawansowanych elementów. Wszystkie definicje będę wyjaśniał jak najprostszym językiem, tak aby osoba nie związana z „shippingiem” mogła z łatwością wszystko zrozumieć Z uwagi na często trudne tłumaczenie definicji, użyta zostanie wyłącznie terminologia angielska. Jeżeli polska terminologia wystąpi to będzie ona podana w nawiasie kwadratowym „[]”. Niektóre terminy, które są jasne np: Flammability będą podane (tylko raz) w języku polskim oraz w [w języku angielskim] czyli:

  • Palność [Flammability]

Generalnie jako podsumowanie mojego wstępu – kurs ten jest próbą zainteresowania was tematyką transportu gazów skroplonych, rodzajami statków wykorzystywanych do przewozu tych ładunków, pokazania metod przeładunków, metodyce przechowywania gazów w stanie ciekłym w zbiornikach na lądzie przed ich dalszą drogą na statek. Mam nadzieję że powyższa problematyka tematu powoli stanie się dla was jaśniejsza dla każdego kto będzie taki odważny by dotrwać do końca kursu 🙂

SPIS TREŚCI:

  1. Definicje
  2. Historia i rozwój transportu morskiego LPG i LNG

Na koniec zapraszam Cię do subskrybowania blogu Marynarz Świata poprzez mój newsletter. Po zapisaniu się będziesz nie tylko na bieżąco ze wszystkimi artykułami na moim blogu ale i również otrzymasz dodatkowy dostęp do wielu ekskluzywnych materiałów, niedostępnych dla innych użytkowników.

Nie zapomnij również polubić, skomentować oraz udostępnić ten artykuł w Twoich mediach społecznościowych. Marynarz Świata jest aktywny na poniższych serwisach:

Jeżeli chcesz skontaktować się ze mną, to możesz to zrobić poprzez:

  • Wiadomości na Facebook lub Twitter
  • Zakładkę Kontakt
Możesz również dołączyć do naszej ekskluzywnej grupy na Facebook, gdzie dzielimy się wiedzą, poznajemy nawzajem i pomagamy.

Doceniasz moją pracę? Wpłać symboliczną donacją na mój blog aby utrzymać jego wysoki poziom.


RelatedPost

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *