Artykuły,  Ogólne,  Porady

Co spakować na kontrakt? Praktyczne porady

Co zabrać i jak spakować się na statek

Aktualizacja [22 lipca 2018 | 20:31]
Dodana informacja o workach próżniowych

Jako że dla starych wyjadaczy morskich temat może okazać się mało interesujący to dla młodych adeptów sztuki może to być skarbnica wiedzy na temat tego jak się spakować na swój pierwszy wyjazd na statek. Postanowiłem odświeżyć, a raczej napisać na nowo ten artykuł tak aby był jak najbardziej aktualny i bogatszy o dodatkowe doświadczenia zdobyte od poprzednio ukazanego się tekstu.

Kiedy przychodzi ten moment wyjazdu na statek, zachodzi potrzeba spakowania się i tu rodzi się pytanie, nie jak to zrobić ale jak to zrobić efektywnie. W końcu jesteśmy ograniczeni wielkością bagażu, jak i również prawdopodobieństwem utraty bagażu podczas podróży, a statek niestety nie może czekać na zaginiony bagaż.

Ilość i wymiary bagażu oraz podstawowe informacje

Jako marynarz przysługują ci dwie walizki (bagaż rejestrowy) do 23 kg i bagaż kabinowy do 8-10 kg w zależności od klasy biletu (dodatkowo w cenie biletu przysługuje Ci jako bagaż podręczny torebka damska lub torba męska lub torba na laptopa (wymiary 40 cm x 35 cm x 12 cm) w lotach międzynarodowych w większości linii na świecie. Loty regionalne regulowane są jednak inaczej. W polskiej linii LOT w locie regionalnym np. Gdańsk – Warszawa, przysługuje 1 walizka do 23kg.


Wszystko zależy od samolotu, który obsługuje daną linię. Jeżeli linia lotnicza na to pozwala to przewóz drugiej walizki będzie możliwy za opłatą i tutaj należy mieć ze sobą kartę płatniczą lub ewentualnie gotówkę. Przed wyjazdem najlepiej upewnić się co do ilości bagażu. Informacje te znajdziecie na bilecie lub w regulaminie danego przewoźnika.

Wymiary bagażu rejestrowego, kabinowego i podręcznego:

 

Wymiary bagażu rejestrowego, kabinowego i podręcznego:

Wysokość opłat dodatkowych za dodatkowy bagaż rejestrowy przedstawia poniższa tabelka: 

 

Poniższa tabela wyjaśnia wysokości opłat dodatkowych za bagaż kabinowy.

Większość kompanii za ten bagaż zwróci jako koszty dojazdu na statek (travel expenses). 

Długości kontraktów na statkach są różne, jednak przeważają 3 i 4 miesięczne kontrakty. Osobiście przy takiej długości wybieram 1 dużą walizkę na kółkach oraz plecak. Jest to wygodne połączenie i podczas nawet dalekich podróży nie nastręcza trudności.

Jaka walizka i jaki plecak?

Jaka powinna być walizka? Jak najtwardsza i jak najlżejsza. Przy wyborze takiej walizki należy również spojrzeć na jakość wykonania kółek, w końcu walizka ma przetrwać kilka lat rzucana i przepychana przez załogi i systemy przeładunkowe na lotniskach. Walizka którą ja wybrałem jest zbudowana z tworzywa ABS o pojemności 131litrów oraz wadze tylko 4.85kg (wymiary: 79x58x31cm) co daje duże pole manewru podczas pakowania. Koszt: 80€

Wybór plecaka to również ważny element Twojego wyposażenia, który będziesz niósł na swoich plecach, także powinien być wygodny ale również i przestronny. Mój wybór padł na plecak ze źródłem zasilania z powerbanku do telefonu lub tableta. Ważna jest również przestronność w środku jak również skrytka na podstawowe dokumenty umiejscowiona w dolnej części pleców i niedostępna z zewnątrz. Koszt: 40€’

Co spakować do głównego bagażu?

Najprościej powiedzieć wszystko to czego nie chcesz spakować do plecaka. Oczywiście pominiemy tutaj kwestie ubrania bo tego nie trzeba wyjaśniać. Warto natomiast wspomnieć o jakości ubrań. Jeżeli macie ubrania gorszej jakości, takie które możecie zostawić na statku to warto wziąć to pod uwagę. Pralki na statku potrafią niszczyć ubrania bardzo szybko więc szkoda brać te wysokiej jakości. Jeżeli macie dostęp do takich sklepów jak Primark, gdzie można kupić ubrania bardzo tanio to zachęcam do skorzystania z tej porady.

Elektronika w bagażu

Jeżeli zabieracie ze sobą elektronikę na statek (dyski twarde, przewody, wtyczki, myszki, klawiatury, gamepady, przenośne głośniki) to warto to spakować w oddzielną torebkę i trzymać między ubraniami tak by się nie zgubiły i nie poniszczyły. Warto się zaopatrzyć w przejściówki do gniazdek elektrycznych da to możliwość podładować telefon w krajach o innych systemach. Mały gotowy zestaw różnych wtyczek kosztuje około 5€. Duży zysk w ograniczeniu sprzętu, który zabieramy to ładowarki. Warto zaopatrzyć się w jedną ładowarkę, która pozwala ładować kilka urządzeń jednocześnie. Jeżeli zabierasz ze sobą urządzenia peryferyjne takie jak myszka i klawiatura to warto zaopatrzyć się w ładowarkę baterii lub wybrać taki sprzęt, który można ładować.  Należy jednak wziąć pod uwagę że przy dalekich lotach i wielu połączeniach, bagaż może się zagubić, a odzyskanie jego może trochę potrwać.

Lekarstwa i medykamenty

Lekarstwa i witaminy są moim zdaniem bardzo ważnym wyposażeniem bagażu. Należy jednak wcześniej dowiedzieć się jak wygląda sprawa własnych medykamentów na statku – czy kompania w której jesteśmy zatrudnieni pozwala na własne lekarstwa. Jeżeli niema żadnych przeciwskazań to warto zaopatrzyć się w

  • leki na biegunkę i zatrucie pokarmowe np. Laremid,
  • Leki przeciwgorączkowe typu Ibuprom zatoki, Ibuprom max, Paracetamol
  • Bóle mięśni, pleców – Nurofen, no-spa
  • Krem Nivea na popękane usta
  • Magnez, luteina, witaminy np DOPPELHERZ AKTIV A-Z d – 40 tabl.

Witaminy to podstawa, a często się zdarza że dostęp do świeżych warzyw i owoców jest utrudniony. Zawsze starajcie się jeść dużo warzyw i owoców oraz regularnie pić wodę.

Co spakować do plecaka?

Jak pisałem wcześniej, w sytuacji kiedy główny bagaż może się zgubić należy zadbać o to aby w plecaku znalazły się najpotrzebniejsze elementy. Kilka par bielizny oraz koszulek to „must have”. Wszystkie dokumenty statkowe oraz osobiste (dowód, paszport) obowiązkowo muszą się znaleźć w plecaku. Jeżeli wieziemy laptopa i/lub tableta to zabezpieczamy go odpowiednio pamiętając że podczas odprawy całość elektroniki musimy wyjąć. Osobiście wożę jeszcze słuchawki bluetooth i przewód do ładowania telefonu/tabletu z powerbanka.

Czego nie wolno pakować do bagażu?

W bagażu rejestrowanym nie należy umieszczać:

  • przedmiotów wartościowych, w tym pieniędzy,
  • metali szlachetnych, biżuterii,
  • dokumentów i wzorów handlowych, paszportów, dokumentów tożsamości i innych papierów wartościowych,
  • urządzeń elektronicznych i przyrządów optycznych (tj. komputery, laptopy, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, kamery wraz z osprzętem, okulary) oraz lekarstw, kluczy itp.,
  • przedmiotów, które ze względu na ich cechy i właściwości, w tym rodzaj, wagę, wielkość lub łatwość psucia, delikatność i kruchość, łatwość stłuczenia lub szczególną wrażliwość nie nadają się do przewozu,
  • przedmiotów niebezpiecznych lub szkodliwych, które mogą stwarzać zagrożenie dla samolotu, osób lub przedmiotów na pokładzie samolotu. Jeżeli mimo zakazu pasażer umieści w bagażu przedmioty, które nie mogą być w nim przewożone, ich przewóz odbywać się będzie na odpowiedzialność pasażera.

Jak pakować bagaż?

Wystarczy przestrzegać kilku zasad:

  • na spodzie bagażu umieszczamy buty, grubszą odzież i rzeczy, które nie będą nam potrzebne w trakcie lotu,
  • na wierzchu bagażu kładziemy przezroczyste torebki z kosmetykami, lekami, żywnością i napojami, a także sprzęt elektroniczny,
  • rolujemy odzież i układamy ciasno przy sobie (zajmuje mniej miejsca),
  • wykorzystujemy każdą przestrzeń bagażu, np. w butach można umieścić zrolowane skarpety, woreczki z biżuterią, a szczotkę owinąć w bluzkę.

Bardzo pożytecznym elementem w minimalizacji bagażu są worki próżniowe. Poprzez zzłożenie ubrań do takiego worka, a następnie odessanie powietrza zwykłym domowym odkurzaczem, znacząco zmniejszysz objętość takich ubrań jak kurtki, spodnie czy bluzy. Koszt ich jest niewielki, a dostępność rozmiarów ogromna. Dzięki takim workom pakowanie staje się przyjemniejsze i łatwiejsze gdyż taki worek staje się twardszy i całkowicie płaski.

zdjecie worka prozniowego

Co zrobić gdy bagaż się zagubi?

Najważniejsze nie wpadać w panikę. Należy najpierw poczekać aż taśma się zatrzyma i opustoszeje. Jeżeli walizka nie wyjechała to należy udać się z odcinkiem karty pokładowej, biletem (nieobowiązkowo) i odcinkiem bagażowym świadczącym o nadaniu bagażu (dołączonym do biletu) do działu bagaży zaginionych (lost luggage) zlokalizowanego zazwyczaj w hali przylotów. Na miejscu sporządzony zostajenie protokół nieprawidłowości bagażowej PIR (Property Irregularity Report). Dzięki niemu będziesz mógł ubiegać się o odszkodowanie. Gdy opóźniony bagaż dotrze na lotnisko, będzie mógł zostać dostarczony pod wskazany adres. Oczywiście Przewoźnik powinien zrobić to na swój koszt. Następnie powiadomić agenta, który ma odebrać Cię na lotnisku oraz kapitana po dotarciu na statek.

Konwencja Montrealska zarządza sprawami bagażu zagubionego i/lub zniszczonego – z jej treścią zapoznasz się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dzięki niej możesz ubiegać się o odszkodowanie za zgubiony bagaż. Jego maksymalna wartość wynosi 1131 SDR (Special Drawing Rights), co oznacza Specjalne Prawa Ciągnienia i jest to umowna jednostka rozliczeniowa. Daje to kwotę rzędu 6000 PLN. Wartość zgubionego lub zniszczonego bagażu określa pasażer i to ty musisz udowodnić jego wartość dlatego ważnym jest zrobić zdjęcia zawartości i oświadczenia świadków. Na złożenie reklamacji masz 7 dni od chwili jej dostarczenia do Ciebie oraz 21 jeżeli nie dotarł to Ciebie na czas.

Jeżeli masz własne sposoby na pakowanie i chciałbyś tę listę uzupełnić to poinformuj mnie o tym w komentarzu lub wyślij po prostu wiadomość. Oczywiście jeżeli masz dodatkowe pytania to również zapraszam. Postaram Ci pomóc.


Na koniec zapraszam Cię do subskrybowania blogu Marynarz Świata poprzez mój newsletter. Po zapisaniu się będziesz nie tylko na bieżąco ze wszystkimi artykułami na moim blogu ale i również otrzymasz dodatkowy dostęp do wielu ekskluzywnych materiałów, niedostępnych dla innych użytkowników.

Nie zapomnij również polubić, skomentować oraz udostępnić ten artykuł w Twoich mediach społecznościowych. Marynarz Świata jest aktywny na poniższych serwisach:

Jeżeli chcesz skontaktować się ze mną, to możesz to zrobić poprzez:

  • Wiadomości na Facebook lub Twitter
  • Zakładkę Kontakt
Możesz również dołączyć do naszej ekskluzywnej grupy na Facebook, gdzie dzielimy się wiedzą, poznajemy nawzajem i pomagamy.

Doceniasz moją pracę? Wpłać symboliczną donacją na mój blog aby utrzymać jego wysoki poziom.


RelatedPost

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *