Twój samolot jest opóźniony? Zobacz jak możesz na tym zyskać!

Hej,

Pomysł na dzisiejszy artykuł wpadł mi do głowy podczas mojej ostatniej, dość długiej podróży, w której niestety nie dotarłem do domu tak szybko jak bym tego chciał. W efekcie oprócz zakwaterowania i wyżywienia na koszt hotelu otrzymałem również UWAGA! – aż 600€ zwrotu z uwagi na te opóźnienia. Nie udałoby się to bez pomocy jednej z firm – DO NOTHING, która tym tematem zajęła się bardzo profesjonalnie. Potrzebowali mojej karty pokładowej i krótkiego opisu tego opóźnienia. Po analizie przypadku potrzebowali jeszcze mojego pełnomocnictwa i tyle. Musiałem tylko czekać na wpływ gotówki. Właśnie na podstawie moich przygód chciałem abyście dowiedzieli się więcej, o tym jak można zarobić na opóźnieniach w podróżach lotniczych. Poprosiłem ich o napisanie poniższego tekstu, tak abyście w razie potrzeby wiedzieli do kogo się zwrócić i czego będziecie potrzebować, tak aby mogli skutecznie poprawić wasz budżet o dobrych kilka stówek. Gorąco zachęcam do skorzystania z ich usług.

Opóźnienia wcale nie takie złe

Już 2004 roku w Unii Europejskiej zostało wprowadzone odpowiednie rozporządzenie dotyczące odszkodowania w ramach prawa pasażerów linii lotniczych. Od tego czasu minęło wiele lat, a mimo to nadal wielu podróżujących samolotami nie jest w pełni świadoma swoich praw, które nabywają w momencie, gdy ich lot zostanie odwołany, opóźniony lub gdy nie zostaną wpuszczeni na pokład samolotu lub stracą połączenie w wyniku opóźnienia w pierwszej części podróży. Duża grupa pasażerów zdaje sobie sprawę, że należy im się finansowa rekompensata, ale często zawiłe procedury powodują, że nie chce im się poświęcać czasu na batalię z liniami lotniczymi, które jak wszystkie firmy nastawione są na jak największy zysk i jak najmniejszą stratę. Aby straty związane z wypłatami odszkodowań były jak najmniejsze mocno utrudniają proces niezbędny do ich uzyskania. O czym każdy pasażer powinien pamiętać? Na początku trzeba sobie zdać sprawę, że sprzedaż biletów lotniczych to umowa, na podstawie której linie lotnicze zobowiązują się dostarczyć pasażera do miejsca docelowego. Jeśli nie są w stanie wywiązać się z warunków umowy, muszą ponieść tego konsekwencje. W związku z faktem, że pasażer traci czas, należy mu się rekompensata. Jeśli lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny w porcie docelowym lub był odwołany na mniej niż 14 dni przed pierwotnym terminem wylotu pasażer ma prawo do otrzymania odszkodowania w wysokości od 250 do 600 Euro. Kwota zależy od długości lotu i jest z góry ustalona w rozporządzeniu. Prawo do odszkodowania za opóźniony lot przysługuje w przypadku wszystkich lotów na terenie UE, lotów z UE do kraju spoza UE oraz lotów z kraju spoza UE do UE – tylko gdy linia lotnicza jest zarejestrowana na terenie UE. Tylko tzw. „nadzwyczajne okoliczności” mogą być powodem do odmowy wypłaty odszkodowania, a są nimi m.in. bardzo złe warunki pogodowe, gwałtownie się zmieniająca sytuacja polityczna w danych kraju, atak terrorystyczny. Pamiętajmy, że każdy pasażer musi wnieść roszczenie o odszkodowanie w ustalonym przez odpowiednie urzędy terminie. Inaczej sprawa się przedawnia. I tu dochodzimy do pytania ile czasu mamy na zgłoszenie roszczenia? Niestety nie ma jednego ustalonego przez Unię Europejską terminu. W Polsce możemy składać reklamacje do 1 roku od daty lotu lub planowanego lotu, w przypadku odwołanego lotu. Natomiast w innych państwach termin roczny jest wydłużony do 2, 3, a nawet 10 lat. Każdy przypadek jest inny i dlatego warto sprawdzać każde duże opóźnienie. Wysłanie zapytania do firmy, która pomaga pasażerom uzyskać tego rodzaju odszkodowania nie jest jednoznaczne z zawarciem z nią umowy, a często można się upewnić czy konkretne opóźnienie bądź odwołanie lotu jest kwalifikowane do odszkodowania. Z naszego doświadczenia wiemy iż często za pierwszym razem pasażerowie uzyskują odpowiedź odmowną od linii lotniczych na ich wniosek o odszkodowanie. Dopiero ich pomoc i skierowanie sprawy do odpowiedniego urzędu powoduje przyznanie pasażerom odszkodowania. Przy dzisiejszym szalonym tempie życia nie mamy czasu na pisanie kolejnych wniosków, a linie lotnicze tylko liczą czas, aż nasze ewentualne roszczenie straci ważność. Warto znać swoje prawa i umiejętnie je wykorzystywać!

Honorata Okrojek
Koordynator ds. Obsługi Klienta

DO NOTHING